hits

Fitbit Charge HR - Test

Fitbit Charge HR er ikke lenger noen nyhet, men for de som enn ikke har anskaffet seg en aktivitetsmler, kommer her en grunnleggende vurdering av en som har brukt denne over lang tid.

Jeg har brukt Fitbit Charge HR i ca. et rs tid. I starten var den p armen hver eneste dag, og ogs en del netter. Etterhvert har jeg nok slurvet litt, og bruker den de dagene det passer meg. En av de store fordelen med Fitbit kontra f.eks. Apple Watch, er at Fitbit kun trenger lades 1-2 ganger i uka. Det er derfor ingen krise om du har latt den ligge p bordet et parr dager uten bruke den. Batteriet er ikke ndvendigvis tomt fordi du ikke ladet den i natt.

Frst til det praktiske, er den grei og ha p armen? Dette er litt blandet. Den er grei og ta av og p, og designet for min del er helt kurrant. Jeg har brukt den som er erstatning for en vanlig klokke, og synes den fungerer utmerket til det. Ulempen for min del er at den blir klam ha p over lengre tid. Srlig p sommeren, nr man trener, eller nr det er fuktig ute. Jeg kan klarer derfor ikke ha den p kontinuerlig. Jeg m ogs ofte skifte hvilken arm jeg har den p i lpet av dagen. N m jeg legge til at jeg er litt konservativ nr det gjelder hva jeg liker ha p armen, og foretrekker klokker med god gammeldags skinnrem. S om du er vant med plast og metall rundt hndletted fra fr, kan det hende at den er greit for deg.

S til funksjonene. Fitbit Charge HR er et aktivitetsarmbnd som tracker all aktivitet. Skritt, kaloriforbruk, distanse, osv. Ganske likt alle andre armbnd. Det som gjr Fitbit unik i mine yne er kontinuerlig pulsmling. Flere og flere armbnd har kommet med pulsmler i det siste, men Fitbit tracker automatisk pulsen din dgnet rundt. Det er grunnen til at jeg fortsatt foretrekker denne. Pulsmler p hndleddet kan vre ganske unyaktig. Den egner seg overhodet ikke til f.eks.intervalltrening, der du skal ligge p et pulsintervall nr du trener. Til det mler den for upresist, og er rett og slett for treg. Men det er s og si alle pulsmlere som sitter p hndleddet. Kanskje med unntak av Tomtom Multi-Sport Cardio, men denne er til gjengjeld en ren sportsklokke som jeg aldri ville hatt p armen i hverdagen.

Den store fordelen med f pulsen kontinuerlig mlt hele dgnet er at du kan flge med p hvilepulsen din over tid. Hvilepulsen din er et godt verkty fr mle fremgangen din hvis du trener for komme i bedre form eller forbedre helsen din. Kjr f.eks. noen intervallkter hver uke og se hvordan hvilepulsen din gr ned over tid, hvis du var litt drlig form i utgangspunktet. Veldig motiverende.

S til det negative. Som tidligere nevnt er pulsmleren veldig upresis. Hvilepulsen er nok mer korrekt, siden den mler over hele dgnet. Men jeg har av og til begynt lure p hvordan Fitbit'en kommer frem til at jeg plutselig fr 100 i hvilepuls mens jeg sitter stille, for s droppe til 71 i lpet av et minutt.

Den andre ulempen er sync mot telefon/ nettbrett. Ofte klarer den ikke koble seg til. Jeg har vel bytta Fitbit'en min 3 ganger, og 2 ganger for min mor som har samme modell. Og jeg sliter fortsatt med synce.

S konklusjonen blir at Fitbit'en er fantastisk s lenge den funker. Men det er my tull med den. Heldigvis har jeg alltid ftt ny enhet uten diskusjon, s tommel opp for god service. S lenge de bytter den hver gang den feiler kan jeg lever med det. Hper neste modell kommer med litt behageligere rem, og litt frre feil.

 

 

#Fitbit #Coolstuff #Aktivitetsmler

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar