Fitbit Charge HR - Test

Fitbit Charge HR er ikke lenger noen nyhet, men for de som ennå ikke har anskaffet seg en aktivitetsmåler, kommer her en grunnleggende vurdering av en som har brukt denne over lang tid.

Jeg har brukt Fitbit Charge HR i ca. et års tid. I starten var den på armen hver eneste dag, og også en del netter. Etterhvert har jeg nok slurvet litt, og bruker den de dagene det passer meg. En av de store fordelen med Fitbit kontra f.eks. Apple Watch, er at Fitbit kun trenger å lades 1-2 ganger i uka. Det er derfor ingen krise om du har latt den ligge på bordet et parr dager uten å bruke den. Batteriet er ikke nødvendigvis tomt fordi du ikke ladet den i natt.

Først til det praktiske, er den grei og ha på armen? Dette er litt blandet. Den er grei og ta av og på, og designet for min del er helt kurrant. Jeg har brukt den som er erstatning for en vanlig klokke, og synes den fungerer utmerket til det. Ulempen for min del er at den blir klam å ha på over lengre tid. Særlig på sommeren, når man trener, eller når det er fuktig ute. Jeg kan klarer derfor ikke ha den på kontinuerlig. Jeg må også ofte skifte hvilken arm jeg har den på i løpet av dagen. Nå må jeg legge til at jeg er litt konservativ når det gjelder hva jeg liker å ha på armen, og foretrekker klokker med god gammeldags skinnrem. Så om du er vant med plast og metall rundt håndletted fra før, kan det hende at den er greit for deg.

Så til funksjonene. Fitbit Charge HR er et aktivitetsarmbånd som tracker all aktivitet. Skritt, kaloriforbruk, distanse, osv. Ganske likt alle andre armbånd. Det som gjør Fitbit unik i mine øyne er kontinuerlig pulsmåling. Flere og flere armbånd har kommet med pulsmåler i det siste, men Fitbit tracker automatisk pulsen din døgnet rundt. Det er grunnen til at jeg fortsatt foretrekker denne. Pulsmåler på håndleddet kan være ganske unøyaktig. Den egner seg overhodet ikke til f.eks.intervalltrening, der du skal ligge på et pulsintervall når du trener. Til det måler den for upresist, og er rett og slett for treg. Men det er så og si alle pulsmålere som sitter på håndleddet. Kanskje med unntak av Tomtom Multi-Sport Cardio, men denne er til gjengjeld en ren sportsklokke som jeg aldri ville hatt på armen i hverdagen.

Den store fordelen med å få pulsen kontinuerlig målt hele døgnet er at du kan følge med på hvilepulsen din over tid. Hvilepulsen din er et godt verktøy får å måle fremgangen din hvis du trener for å komme i bedre form eller forbedre helsen din. Kjør f.eks. noen intervalløkter hver uke og se hvordan hvilepulsen din går ned over tid, hvis du var litt dårlig form i utgangspunktet. Veldig motiverende.

Så til det negative. Som tidligere nevnt er pulsmåleren veldig upresis. Hvilepulsen er nok mer korrekt, siden den måler over hele døgnet. Men jeg har av og til begynt å lure på hvordan Fitbit'en kommer frem til at jeg plutselig får 100 i hvilepuls mens jeg sitter stille, for så å droppe til 71 i løpet av et minutt.

Den andre ulempen er sync mot telefon/ nettbrett. Ofte klarer den ikke å koble seg til. Jeg har vel bytta Fitbit'en min 3 ganger, og 2 ganger for min mor som har samme modell. Og jeg sliter fortsatt med å synce.

Så konklusjonen blir at Fitbit'en er fantastisk så lenge den funker. Men det er my tull med den. Heldigvis har jeg alltid fått ny enhet uten diskusjon, så tommel opp for god service. Så lenge de bytter den hver gang den feiler kan jeg lever med det. Håper neste modell kommer med litt behageligere rem, og litt færre feil.

 

 

#Fitbit #Coolstuff #Aktivitetsmåler

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits