NHL 17 Beta - test!

 

 
Da har jeg endelig fått testet ut NHL 17 Beta på PS4. EA Sports slapp en beta/ demo denne uka, og i motsetning til tidligere år, er demoen full av muligheter. Hvis jeg husker korrekt fra demoen til NHL 16, begrenset det seg til at du kunne spille en periode mot AI (mot computeren), med to forhåndsvalgte lag. Det ble fort kjedelig.
 
I demoen til HNL17 har du masse å velge mellom. Jeg har ikke fått testet ut alt, men du kan spille 1vs1 online med alle lag, EASHL, og sist men ikke minst HUT! Jeg spiller stort sett bare HUT, og har derfor ikke testet ut EASHL. Men ut fra hva jeg har lest har vist EASHL fått en kjemeoppgradering når det kommer til individuelle tilpassninger.
 
Min review er stort sett basert på gamplay og HUT, for de som er godt kjent med tidligere NHL-versjoner. Har du aldri spilt NHL før, og vurderer om du skal kjøpe et hockey spill til PS4/ XBox, er det ikke så veldig mye å lure på. Det finnes i praksis ikke noe alternativ, og spillet virker super avansert første gang du prøver det. Er du kjent med FIFA, så er NHL bygget opp på ganske lik måte. Er du helt ny på dette så ligger det en helt fantastisk værden forran deg med tanke på sports-spill. Graden av realisme og muligheter er enorm.
 

 
Så til gameplay. Jeg rakk noen runder i går kveld og det første som slo meg var at spillet virket noe vanskeligere enn NHL 16. Det krever litt mer for å score mål de første gangene man spiller. Keeperne er oppgradert, og det skjer mer foran mål.. En stor grunn til dette er mer fokus på forsvarspill. Nå må du faktisk spille forsvar. I motsetning til tidligere kan du nå checke (dytte) spillerne ut av balanse, så de mister sånn delvis kontroll over pucken. Før kunne det virke umulig å checke en spiller som gikk langs vantet og beskyttet pucken samtidig, men det virker som er endret nå. Jeg ser på dette som en stor forbedring. Det gir økt realisme i spillet, og gjør det mere avansert.
 
Det er også veldig mye vanskeligere å passe pucken gjennom forsvaret over på motsatt side. Før kunne det virke som alle passene gikk tvers igjennom uansett hvem som sentret, men nå blir passene oftere blockert. Det er også mer kamp om posisjon forran mål, og det er flere muligheter rundt dette. Bl.a. mulighet for å kunne slå bort sticken til motspiller så de ikke får tatt i mot pasninger, eller slåss om posisjon.
 
Passingen går generelt også mye raskere, du kan passe videre umiddelbart etter at du har mottatt pucken. Jeg mener jeg leste et sted at spillerne nå skulle bli flinkere til å forstå at de var på vei til å motta et pass. Bl.a. ved at de skulle snu seg og hente med seg pucken fremfor å bare skate videre. Akkruat dette merket jeg forløpig lite til dessverre.
 

 
Så til HUT (Hockey Ulitmate Team), som tilsvarer FUT (FIFA Ultimate Team).
For de som ikke kjenner til dette, så kan du har bygge ditt eget lag op spille deg opp gjennom 10 divisjoner. det er flere hundre tusen HUT lag, og det er dette jeg spiller mest. I NHL 15 klarte jeg til slutt og vinne 1. divisjon, men det klarte jeg ikke i NHL 16.
Det kule er at HUT demoen er ganske komplett, og at man kan kjøpe og selge spillere. Jeg vil tro at man mister alle disse når den endelige versjonen av NHL 17 kommer ut, men jeg har ikke fått bekreftet dette. Men kan ikke kjøpe spiller-pakker for penger i demoen, bare for pucker, men det er like greit. Kjedelig  å bruke penger på spillere som man uansett ikke får tatt med seg videre når full-versjonen kommer.
 
En kritikk er uansett på sin plass. Uansett hvor stor fan jeg er av HUT og NHL. Måten EA Sports markedsfører sine spiller-pakker (Gold pack's, Holiday pack's etc) bryter nok med det meste som finnes at norske markedsføringsregler. Alle som har spilt vet at man nesten aldri får de spillerne det reklameres for, og det står ikke noe sted hva sjangsen er for å få de beste spillerne. Jeg har flere ganger kontaktet forbrukerrådet for å få en kommentar på dette, uten å fått noe svar.
 
Grensesnittet virker ikke helt nytt, men man bruker noen minutt på å kjenne det igjen. Ved første øyenkast likte jeg det forrige bedre, særlig når du skal bytte om på rekkene. Nå virker det litt mer kronglete. Nytt av året er det at Chemistry er borte. I stedet har det kommet noe som heter "synergy". Visse spillere har diverse synergy-attributter, og at du får + hvis du har flere med samme attributter. Jeg skjønner foreløpig ikke helt logikken. F.eks. får du pluss på faceoff's hvis du har et vist antall faceoff spillere. Men to av de beste Faceoff spillerne; Patrice Bergeron og Ryan Kesler har ikke disse.
 
 
En vesentlig endring er også at alle training-cards er borte fra spillet. Siden chemistry er borte, trenger du ikke lenger bruke training cards for å endre posisjon på spillerne, eller endre lag på dem. Du kan til og med plassere forsvars-spillere i angrep, og motsatt, uten at det har noen negativ effekt. Litt merkelig.. Men uansett veldig bra at booster-cards er borte. Det var rimelig dumt i NHL 16 at du kunne trene en håpløs spiller til å skyte bedre en Ovechkin. Håper dette opprettholdes når fullversjonen kommer ut.
 
Ellers så er det en stor endring på collections. Dette er ikke fult tilgjengelig i Betaen enda, men nå er det slik at når du fullfører en collection, og bestemmer deg for å bruke den, forsvinner alle spillerne i denne collection. Det vil klart treffe vennegjenger som samler collections og bytter de mellom seg, og jeg ser på dette som en stor forbedring. Blir spennende å se effkten av dette.
 
Overall dom:
- NHL 17 demoen må betegnes som en veldig omfattende demo med tanke på hvilke mulighter som er inkludert i demoen.
- Gameplay er forbedret. Bedre checking , bedre goalies, og mer realisme.
- Litt rotete menyer i HUT.
- Chemistry er fjernet til fordel for Synergy.
- Training cards er borte.
- Spillerne i collections blir borte når man bytter de i pakker.
 
NHL 17 ser veldig bra ut. Gleder meg stort til fullversjonen som kommer 13. september!
 
 
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits